- BMW is een van de weinige Duitse autofabrikanten die een enorm succes weet te maken van haar elektrische aanbod.
- De nieuwste elektrische telg, de BMW iX2, heeft op papier ook alles in huis om een succesnummer te worden.
- Autoredacteur Dennis Wilman van Business Insider testte de BMW iX2 Xdrive30 uit om na te gaan of die net zo sportief rijdt als hij eruit ziet.
- Lees ook: De Vision Neue Klasse X is een voorproefje van BMW’s nieuwe volledig elektrische SAV (zo noemt het Duitse merk zijn SUV’s)
BMW weet als een van de weinige Duitse automerken een ongekend succes te maken van de elektrische auto’s die de fabrikant verkoopt. De autobouwer uit Beieren verkondigde onlangs een miljoen elektrische auto’s te hebben verkocht, wat aanzienlijk meer is dan de concurrentie.
De Duitse autofabrikant vaart dan ook een eigen koers als het aankomt op elektrificatie. Daarbij worden er weinig aparte elektrische modellen uitgebracht, maar zijn het vooral elektrische varianten van auto’s die ook gewoon met brandstofmotor te krijgen zijn. Ook de nieuwste iX2 behoort tot deze groep.
Toch blijft het een beetje een vreemde eend in de bijt, want het gaat hier om een zogenoemde SAC: oftewel een Sports Activity Coupé. De iX2 wordt op hetzelfde platform gebouwd als de BMW iX1 en heeft ook dezelfde motorisering, maar onderscheidt zich dus vooral met de sportiever ogende carrosserie.
Is de BMW iX2 dan ook zo sportief als deze lijkt? Dat probeerden we uit te vinden. Wat ons daarbij opviel, laten we je graag zien in de onderstaande slideshow.
De BMW iX2: een sportieve elektrische coupé SUV
De BMW iX2: een sportieve elektrische coupé SUV
-
De BMW iX1 gezien, maar je vond hem toch niet sportief genoeg?Of heb je het gevoel dat de BMW X6 een tikkeltje te groot is? Maak dan kennis met de iX2, een volledig elektrische coupé SUV.
Of zoals BMW het noemt: een SAC, een Sports Activity Coupe.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wat maakt de iX2 sportiever dan de iX1? Vooral de daklijn. Die loopt in een ‘coupé’-lijn naar de achterkant. Deze vormgeving zorgt er doorgaans wel voor dat er wat minder hoofdruimte en laadruimte achterin is, maar dat is niet helemaal het geval voor de iX2.
De hoofdruimte laat inderdaad te wensen over, maar de bagageruimte is juist groter dan die van de iX1. En dat terwijl de auto’s op hetzelfde platform worden gebouwd en dezelfde wielbasis meten.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De sportievere looks zijn ook doorgevoerd aan de voorkant. In dit geval is de iX2 ook uitgevoerd met het M-sportpakket, wat betekent dat er wat grovere lijnen te vinden zijn en dat de auto wat dichter op het asfalt ligt.
Dat laatste is overigens niet puur optisch, want de auto is 1,5 centimeter lager dan een iX2 zonder M-Sportpakket.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Net als met veel andere elektrische BMW’s is ook hier amper te herkennen dat het om een elektrische auto gaat. Eigenlijk zie je dat hier alleen aan de dichte grille die omlijnd is met zijn eigen verlichting.
Aan de achterkant kun je het elektrische karakter herkennen door het ontbreken van de uitlaatpijpen en het blauwe ‘I’tje bij de type-aanduiding.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Is hij onderhuids dan ook zo sportief als hij oogt? Daarop is lastig antwoord te geven. Qua cijfers lijkt het namelijk niet zo. Deze iX2 xDrive30 heeft twee elektromotoren, één op de voor- en één op de achteras. Die zijn samen goed voor 313 pk. Daarmee is een sprint van 0-100 km/u haalbaar in 5,6 seconden.
De beperkende factor in dit geheel is het vrij hoge gewicht bijna 2.100 kilogram. Het 64,8 kWh accupakket weegt nu eenmaal aanzienlijk.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wat wel sportief is, is z’n verbruik. Daarmee bedoelen we dat hij niet heel erg zuinig is. We kwamen tijdens onze ritten niet verder dan 18,8 kWh per 100 kilometer, wat inhoudt dat een actieradius van ongeveer 350 kilometer haalbaar is. Dat ligt toch nog zo’n 100 kilometer van de opgegeven WLTP-range van 449 kilometer af.
Snelladen gaat niet heel snel met 130 kW maximaal, wat inhoudt dat je toch ongeveer een half uur moet uittrekken voor een laadsessie van 10 tot 80 procent.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wat maakt deze auto dan wel sportief? Vooral het rijgedrag en de wegligging. BMW heeft dat ook bij deze iX2 weer subliem weten te balanceren met de onderstelafstelling.
We rijden in heel wat elektrische auto’s rond die vaak een prima wegligging hebben, maar het voelde toch nog een stuk fijner in deze auto.
De iX2 heeft specifiek afgestelde vering die je een gevoel van stabiliteit geeft op rechte stukken, terwijl hij lichtvoetig en wendbaar blijft in het bochtenwerk.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Het sturen in de iX2 was dan ook een genot. Hij reageert scherp op de input van de bestuurder en laat zich, ondanks dat het een zware SUV is, toch onder noemenswaardig onderstuur de bocht door sturen.
Daarbij merk je wel dat ook deze vierwielaangedreven variant de nadruk heeft op de elektromotor op de vooras. Hij wil je liever door een bocht trekken dan duwen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Dit alles betekent dat het BMW, net als bij de zware i5, wederom gelukt is om het hoge gewicht van deze auto te verbergen. Als we niet hadden geweten dat hij meer dan 2.000 kilo weegt, zouden we hem makkelijk 400 kilo lichter indelen.
Helaas is dat niet zo, en dat zou wel eens pijnlijk kunnen uitvallen voor de aankomende wetgeving rondom de wegenbelasting in Nederland.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Om even terug te komen op de laadruimte. Die meet 525 liter. Dat is 30 liter meer dan je in de iX1 krijgt zolang de achterbank omhoog blijft.
Klap je de bank omlaag, dan krijg je in de iX2 1.400 liter ruimte voor je bagage. Bij de iX1 is dat 1.495 liter.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En nee, ook deze BMW heeft geen frunk. Dat betekent dus dat je de laadkabel achterin kwijt moet. Gelukkig heeft de autofabrikant hier een speciaal vak voor weten te vinden, zodat hij niet los door je kofferbak schuift of in de weg ligt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Op de achterbank is het niet heel ruim, maar ook niet krap te noemen, mits je de hoofdruimte niet meetelt. Er is voldoende beenruimte voor een normale Nederlandse volwassene, maar dankzij de lagere daklijn zal je die er toch niet kwijt kunnen.
Houd het erop dat je een maximaal een tiener of twee op de achterbank kwijt kunt. Wil je langere personen vervoeren, dan is de iX2 niet de auto voor jou.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Gelukkig hoeven de tieners zich niet te vervelen op de achterbank. Er zijn twee USB-C-laadpunten te vinden zodat ze hun iPad’s of smartphones opgeladen kunnen houden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Voorin is het compleet anders. Daar is het rijkelijk vertoeven, mits je niet al te lang bent. Ben je twee meter, dan heb je kans dat je wel past, maar dat er niet heel veel ruimte overblijft tussen je hoofd en het dak, zo ondervonden wij. Plotselinge hobbels kunnen dus voor een tikje tegen het plafond zorgen.
Nu moeten we er wel bij vermelden dat iX2 uit onze test een panoramadak had. Daardoor komt het plafond in de auto doorgaans iets omlaag. Zonder panoramadak hadden we dus vermoedelijk meer dan voldoende ruimte over.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Dat kleine euvel neemt niet weg dat je als bestuurder een heel fijne zitpositie hebt in de iX2. De goed verstelbare stoelen zorgen in combinatie met het lekkere dikke sportstuur voor een prima rijcomfort.
Het infotainmentsysteem was ook prima bereikbaar, maar we misten hierbij toch nog wat gewone knoppen. Iets wat we in bijvoorbeeld de i5 wel hadden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Neem bijvoorbeeld de ronde iDrive-knop die in de sedan op de middenconsole te vinden was en bij dit model verdwenen was. Jammer, want zo’n knop maakt het navigeren door de vele keuzes in het systeem soms net wat prettiger.
Je telefoon moet je rechtop opladen in het vak achter de bekerhouders. Daar wordt hij op zijn plaats gehouden door zijn eigen, laten we het een ’telefoongordel’ noemen.
Laden kan natuurlijk ook via de USB-C-poorten, al is dat niet nodig als je CarPlay wilt gebruiken, aangezien dat ook draadloos werkt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Ook het materiaalgebruik viel nu weer positief op. Dat mag je natuurlijk ook wel verwachten van een BMW. Op het dashboard was gekozen voor geborsteld metaal en op andere delen was er gepolijst metaal geplaatst, wat vooral veel vingerafdrukken aantrok.
Dit alles werd afgewisseld met hoogwaardig plastic en BMW’s eigen versie van veganleer.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Mocht je willen inhalen of gewoon even wat meer vermogen willen hebben, dan heeft de iX2 een ‘Boost’-flipper achter het stuur. Als je hieraan trekt, geeft de auto je gedurende tien seconden alles wat hij heeft.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Achter het stuur vonden we een digitaal instrumentarium dat op verschillende manieren in te stellen was. Hier zie je de voor ons meest rustgevende variant waarbij de verwachte (en verrassend accurate) actieradius werd weergegeven.
Je kunt alternatief ook kiezen voor bijvoorbeeld actueel verbruik of navigatie.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Hoewel het infotainmentsysteem van de iX2 op momenten wat ouderwets kan aanvoelen (je moet door grote hoeveelheden icoontjes scrollen om instellingen te vinden), bood hij ook iets wat we nog niet eerder in een auto meegemaakt hadden: augmented reality.
Bij het gebruik van de navigatie geeft de auto op het scherm aan waar je welke bochten moet nemen door er in het beeld van de weg voor je virtuele pijlen te plaatsen. Deze hangen in 3D boven het punt waar je moet sturen. Een afslag te vroeg of te laat nemen wordt hiermee wel heel moeilijk.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Ook in de iX2 konden we kiezen uit verschillende rijstanden. De auto startte in de gebalanceerde ‘Personal’-stand, die we vreemd genoeg niet konden personaliseren.
Bij de sportstand wordt alles wat stugger en zou het stuurgevoel wat zwaarder moeten zijn, al merkten we daar niet veel van.
Wil je efficiënt rijden, dan kan dat ook, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat het allemaal niet meer zo sportief gaat als de iX2 met zijn uiterlijk doet geloven.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Uiteindelijk blijft de BMW iX2 Xdrive30 met M Sportpakket, zoals de gereden versie volledig heet, een heel fijn pakket in een prima formaat. Niet te groot, maar zeker niet te klein. Wel iets te zwaar en te inefficiënt, maar daarvoor krijg je weer geweldige wegligging en rijervaring voor terug.
Zoals je de auto in Nederland ziet, kost hij iets meer dan 77.000 euro. De iX2 is al verkrijgbaar vanaf net geen 50.000 euro, maar dan krijg je geen vierwielaandrijving, maar een voorwielaangedreven iDrive20. Deze goedkopere variant wordt later dit jaar geleverd.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland